16 Jan 2012

Suppliment untuk bakal pengantin?



Salam buat semua =)
hari ni baik2 saje.. just penat sikit
lately memang senang penat..
pastu masalah susah nak tido malam
erm.. tak cukup tenaga ker stress?
dari kecik sampai ke besar, seingat aku, aku rajin makan vitamin C jer sebab sedap (chewy2) macam sugus.. aku tak pernah makan vitamin atau apa2 supplimen yang lain.. yer laa sihat jer mana nak ingat ubat kan.. waktu sakit baru la terkial2 carik ubat -_-"
kesedaran makan supplimen tu ada tapi sebenarnya aku tak suka makan ubat
tengok laa orang dulu2 kan rajin makan jamu2... tapi aku jenis tak berani la nak ambil jamu2 ni, takut apa2 side effect ke kan.. (penakut ubat aku ni..hehe)

tapi ramai kawan2 aku syor kan makan multivitamin dengan 400-800 micrograms folic acid setiap hari... so, aku buat la skit research2, google pasal folic acid ni..


selain daripada elok untuk orang yang merancang untuk pregnant, orang yang mengandung (1st trimester) disarankan ambil folic acid jugak..
sebenarnya folic acid ni boleh didapati secara semulajadi dari sumber makanan tapi tak banyak laa... kebanyakkan wanita hanya dapat 138 microgram jer dari diet seharian..
sumber utama folic acid boleh dapat daripada sayur2 yg berdaun hijau dan sayur2 lain seperti:
whole grains
black and navy beans
black-eyed peas and lentils
asparagus
orange juice
sunflower seeds

(Source: Nutrition Consult Service, Brigham & Women’s Hospital)


folic acid dapat menjamin kesihatan dalaman badan dan supply nutient before pregnant dan trimester awal kehamilan..
antara kebaikan folic acid ni adalah:
1-mengekalkan kesihatan sel : penting untuk perkembagan fetus/janin
2- selain tu, kalau ambil sebelum conceive/mengandung, folic acid dapat mencegah kecacatan otak dan tulang belakang (neural tube defects) jika mengandung

kalau makan folic acid ni kena hati2 kalau ambil dengan beberapa jenis ubat..

sebab ada sesetengah ubat akan ganggu penyerapan folic acid..

untuk info, klik sini

sebelum amik apa2 suppliment, dapatkan nasihat pakar macam doktor or pharmacist


kena survey kat farmasi ni =)


macam mana dengan korang? ada tak recommendation vitamin apa yang elok especially B2B? Innershine ker aper ker? =)





No comments: