6 Apr 2011

Situasi yang salah atau dot dot dot?


Ok, aku bagi satu situasi

seorang jurujual ingin mempromote barang yang dijual dengan begitu teruja kepada seorang pelanggan (lebih kurang macam direct selling)
situasi : pelanggan itu sedang kekenyangan dan menghadapi masalah penghadaman
tambahan pula pelanggan tu pulak baru jer bangun dari tidur ayam nya
lepas tu pelanggan tersebut pulak menghadapi masalah dalam penulisan tesis dia
menyebabkan separuh otaknya menjadik kurang sensitif terhadap situasi

cerita 1

Jurujual: Hi, I am bla bla bla
Pelanggan: owh, ok
Jurujual: I've heard that you are doing bla bla bla
Pelanggan: owh, ya
Jurujual: Sekarang you tengah buat kerja apa? kenapa u tak buat bla bla bla
Pelanggan: (dengan muka blur2 dan tak suka diganggu) senyap seribu bahasa sambil memandang laptop yang blank
suasana jadik sunyi macam takde bunyi...
Jurujual: nice to meeting you... here's my card
Pelanggan: OK, thanks

cerita 2

beberapa minit selepas itu, datang pulak entah sape2 kepada pelanggan a.k.a orang yang ada masalah penghadaman (O.A.M.P) itu
untuk menceritakan masalah2 yang dihadapinya dalam membuat eksperimen di makmal

Entah sape2: Tak boleh buat la kerja
O.A.M.P: owh ye ker?
Entah sape2: sebab ada 'bubble' arus elektrik tak dapat pass through that's why mesin tak boleh jalan...problem betul
O.A.M.P: maybe u need to report to the boss lah
Entah sape2: 2 hours doing nothing (sambil membukak bahagian mesin untuk analisis genetik itu)
O.A.M.P: (sama macam situasi di atas, O.A.M.P memandang laptop... diam tak tau nak cakap apa)... sorry tak dapat tolong sebab aku pun tak tau

Situasi-situasi ini agak2nya berlaku pada siapa?

cuba teka?
salah siapa? situasi ker? salah perut yang menghadapi masalah penghadaman ker? salah otak yang separuh tak sensitif tu ker? atau pun salah si tesis sebab buat otak jadik macam tu?

ataupun salah jurujual? ataupun salah sape2? atau pun salah si 'pelanggan a.k.a orang yang ada masalah penghadaman (O.A.M.P) itu?
sometimes, people don't mean to be rude but the situation is not right
give time for them
yang si pelanggan a.k.a orang yang ada masalah penghadaman (O.A.M.P) tu pun patut laa consider orang lain jugak
tak boleh laa macam tu
kena jadik macam artis sikit...-apa2 kena senyum jer walaupun plastik
maybe it need skills ? maybe?



renung2kan, selamat beramal ~




No comments: