18 Aug 2009

Ramadhan

- ini adalah entri yang tidak serius-


Bulan puasa dah tinggal beberapa hari jer lagi! hoho... rasa macam best plak...

aku rasa setiap malam ramadhan suasana sangat berbeza berbanding hari2 biasa..... malam sejuk dan tenang jer terutama waktu berjalan kaki habis terawikh.

Teringat plak waktu dulu2 time mula2 nak belajar puasa...
Aku start puasa waktu darjah satu.. itu pun sebab ustazah kat sekolah agama selalu tanya siapa posa dan sapa tak posa...jadi malu laa sapa yang tak posa tu kan... jadi aku pun posa pada siang hari jer.. waktu tu niat tak ikhlas lagi nak puasa... iyer laa kan, darjah satu aku selalu jer terlupa aku posa pastu gi kantin join kawan2 yang tak posa.... hehe.... waktu tu aku tak tau kenapa kena puasa... aku blur2 (aku memang sejak azali blur2 la kan)... aku tanya ayah aku pastu dia pun cerita laa kebaikan2 puasa nih dari A to Z.. aku waktu tu melopong ajer..antara paham dan tak paham aku anggukkan ajer...lepas tu untuk menggalakkan aku posa, ayah aku bagi aku upah singgit sehari kalau puasa penuh... time tu aku rasa seronok bila bulan posa sebab aku kumpul duit time puasa pastu time raya pun aku dapat duit raya..

Bila masuk sekola asrama semasa tingkatan 4, bulan puasa sangat laa dinanti2kan.... masa ni aku dah insaf la sikit kan compared zaman aku darjah satu... time sekola asrama, kawan2 laa yang jadi penyeri suasana... ingat lagi masa qiamulail.... kiteorang berkampung di 'musalla' (surau)...waktu malam tu sayup2 penuh syahdu... lampu dimalapkan ketika solat.... macam2 ragam ada.... ni kisah lucu aku nak cerita sama korang....selepas selesai solat qiamulail, aku pun bertafakur laa nak baca doa bila tiba2 budak sebelah aku nih dari tadi asyik sujud jer... orang lain dah sudah selesai bagi salam... imam pun dah baca doa sayup2.... aku pun kaget laa.. apsal kawan aku nih tak bangun2... aku bisik kat kawan sebelah aku lagi sorang... aku cuit kawan aku yang tengah sujud tu.. dari posisi sujud terus jer tertumbang... "laaa rupanya tertidur!" penat jer aku risau..yer laa aku ni panik skit... tengok tak bergerak jer dari tadi ingatkan lama nye minah ni sujud, aku ingat pengsan ker aper ke kan.... buat drama betul la budak nih...

waktu sahur plak, warden kiteorang yang kiteorang gelarkan die cikgu Zana (glamer tak?) selalu bawak rotan... sasaran nya adalah pintu atau pun almari atau pun apa2 yang boleh diketuk... dia akan pergi bilik ke bilik pastu dia ketuk pintu ngan rotan dia... bergegar beb! memang tidur terganggu laa katanya...kiteorang ni pandai skit mengelat (cecehceh:p )...salah seorang dari kiteorang akan bukak lampu dan pura2 batuk, konon2nya kiteorang dah bangun nak sahur lah kan.. hehe... lepas bukak lampu terus tidur balik! hehehe...


waktu berbuka puasa di asrama adalah waktu yang dinanti2kan... time nih semua pelajar perempuan akan berpakaian kemas2 dan cantik2... dan lelakinya pakai baju melayu dan berhensem2 henseman (maaf, bahasa apakah ini?)... maklum laa kan makan ramai2 kat dewan makan.... mestilaa kan ada yang berkenan dihati... time ramadhan kiteorang makan serentak jadi semua pelajar berkumpul laa... jadi masa ini la time nak meng'jeling2'... ada yang alim2 tu tak der la jeling2 cuma kedip2 jer.... hahaha... aku budak comot mase tu (sekarang pun comot jugak..hoho)... takder nyer nak pakai lawa2.. aku buat hal sendiri ajer... lagipun aku bukan pelajar golongan primadona (yang popular kerana cantik dan sopan santun)... pengalaman berpuasa di negeri orang bersama rakan2 adalah kenangan manis..sangat manis.. mesti korang pun ada sentimental memories jugak kan?


ramadhan ohh ramadhan.... selamat datang wahai ramadhan~

No comments: