14 Mar 2009

buah nenas pun nak glamer jugak



AL-kisah Si Nenas.... Ya nenas laa! takkan itu pun kamu tak kenal...ala yang yang ada banyak hidung tu lepas tu ada daun2 ala2 punk di kepala. Bentuk nenas pun bukan lah bulat sangat.
Ohhh ya! cerita si nenas pula..

Walaupun tidak se'glamer' buah pear (kerana buah pear diimport dari luar negara), tapi nenas ada banyak khasiat.

Psstt..... ingin petua tak??

Nak kurus? Saya jumpa petua ni dari laman web indonesia...


1. Petuanya:
Kupas 1 buah nanas yang tidak terlalu matang dan blend kan ia sampai jadik jus.
Tapis dengan kain bersih dan dimunum sekali gus (minum semua yer..tak bleh minum setengah2). Lakukan 2 kali sehari.

2. Nenas juga boleh merawat masalah kecacingan dan sembelit pada kanak2....
Cara nya sama seperti di atas cuma bukan minum sekali gus tapi sikit2.

3. Nenas juga boleh merawat radangan di kulit (dermatitis)
Sediakan separuh nenas yang matang. Kupas kulitnya, lalu parut. Hasil parutannya dipakai untuk menggosok kulit yang bersisik dan mengelupas, baik di kulit kepala atau bagian lain dari tubuh. Lakukan sekali sehari, malam sebelum tidur. Keesokan paginya baru dicuci bersih. Lakukan setiap hari.

Amaran:
*Ibu mengandung tak boleh minum jus nenas muda (nanti keguguran)
*orang diabetis (kencing manis) juga patut mengurangkan makan nanas sebab nanas ada kandungan gula yang sangat tinggi


P/S: Nenas lagi glamer kan?

No comments: